søndag 6. juni 2010

Tonekollen - juni

Turrapport fra en kveldstur til Tonekollen 3. juni, med bilder av det dokumentariske slaget.






Jeg fikk et innfall denne dagen om å ta en liten "topptur" til Tonekollen 368moh. Været var strålende, rundt 20 grader og helt skyfritt. Tonekollen er Østmarkas 8. høyeste topp, men kjent for å være et av de flotteste utsiktspunktene i marka. Nå har ikke jeg vært på alle toppene, men Tonekollen er i allefall utrolig flott!





Bilen parkeres på Bysetermosen ca kl. 1945. Først venter en 3 km sykkeltur til Vangen og ca 45 min. gange videre inn til Tonekollen.







Det er ikke folksomt på Vangen en torsdag kveld!








Etter å ha gått over Pølseberget kommer man ned til Tonevann i kveldssol.









Det er hvertfall 2 stier opp til Tonekollen. Jeg velger stien som går opp fra Luttjern. Vi krysser nå grensen til Østmarka naturreservat og ser tydelig at skogen har mer urskogpreg. Det er flott gammelskog, kledt med liljekonvall langs hele oppstigningen til Tonekollen.


















Det blir noen fotopauser underveis!









Den klassiske utsikten fra Tonekollen mot Mosjøen, ca kl 2115. Jeg er ikke førstemann til å ta bilde fra dette punktet. Ikke særlig originalt, men jeg klarer ikke å la være:). Det spesielle med dette stedet er at man nesten ikke ser naturinngrep herfra, foruten et gammelt hogstfelt på Pølseberget og et par koier rundt Tonevann. Man får faktisk litt følelse av villmark her oppe. Bildene er ikke i nærheten av å beskrive opplevelsen av å være til stede her den siste halvtimen før solnedgang.
























Utsikten mot vest. På så klare dager som denne, titter Gaustatoppen titter fram i horisonten.









Med kikkert ser man lett den store masta på toppen av Gausta.








Radaren på Haukåsen


Utsikt mot vest over Tonevann




















Sørover mot Mosjøen








Siste rest av sol oppunder toppen, ca kl 2220. På tide å sette kursen mot bilen. Hodelykt er med for sikkerhets skyld, men denne skyfrie kvelden er det ganske godt lys en stund etter solnedgang, selv om skogen er delvis tett og mørk. På vei tilbake til Vangen skremmer jeg opp et dyr i skogen, sannsyneligvis en elg etter bråket av knekking av greiner å dømme. Jeg vet ikke hvem som skvetter mest..















Trivelige Vangen skiforeningshytte, ca kl 2310.








Bilturen hjem til Ski gjennom Sørmarka er en fin tur i selv. Det blir noen fotostopp underveis. Her ved Langen.









Jeg kom sent i seng denne dagen, og var kanskje ikke 100 % opplagt på jobb dagen etter, men enkelte kvelder er det greit å komme seg ut av sofaen..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar